Tip 1: Soorten licenties
Bij elke soort situatie hoort een andere type licentie. Niet alle softwareprogramma's hebben dezelfde licentie nodig. Dat lijkt logisch. Het is belangrijk dat u weet welke soort licentie u nodig heeft voor uw situatie.
Een eerste onderverdeling in licenties wordt gemaakt aan de hand van het aantal gebruikers van de software. Het kan zijn dat er steeds slechts één account nodig is voor uw software voor een bepaald bedrijf. Daarnaast is het ook mogelijk dat er meerdere accounts dienen aangemaakt te worden per bedrijf of dat er meerdere personen binnen het bedrijf van de klant gebruikmaken van de software. Dit dient u op te nemen in uw licentie.
U kan ook beperkingen opleggen van het aantal personen, accounts of apparaten dat kan inloggen op uw software. Maak duidelijk in de licentieovereenkomst wat de exacte situatie is waaraan uw klant en u zich binden. Verder is het aan te raden om op te nemen dat de klant verantwoordelijk is voor handelen en nalaten van de gebruikers. Hiervoor dient de klant de softwareleverancier vrij te waren.
Afhankelijk van uw software en hoe bedrijven deze zullen gebruiken zal de licentie anders ingevuld worden. VirtualCounsel helpt jue bij het bepalen van wat de beste licentiesoort is voor u en uw klant.
Tip 2: Licentieverplichtingen naar de klant toe
Om te hoge kosten voor uw klant te voorkomen moet u rekening houden met bepaalde (lange termijn) situaties ten opzichte van uw klant. We geven een voorbeeld. Het aanbieden en leveren van software zoals een Software as a Service (SaaS)-dienst houdt meestal in dat de SaaS-dienst op dezelfde wijze wordt geleverd aan alle klanten. Dit betekent dat een garantie afgeven voor de beschikbaarheid van de SaaS-dienst met een bijbehorende compensatie behoorlijk wat kosten met zich kan meebrengen op het moment dat de gegarandeerde beschikbaarheid niet gehaald wordt.
Aan de hand van alternatieven kunnen dergelijke situaties opgelost worden. Er kunnen inspanningsverplichtingen in de software licentieovereenkomst zonder recht op compensatie worden opgenomen. Voor de klanten die wel degelijk een garantie willen kan dan een Service Level Agreement (SLA) gesloten worden. In de SLA neemt u de garanties met bijbehorende compensaties op. De klant betaalt een meerprijs voor de garantie en dus de SLA.
Tip 3: Eigenaar van de data
De data die is opgeslagen in de software of SaaS-dienst is vaak in eigendom van de klant. Dat moet dan ook duidelijk worden gemaakt in de licentieovereenkomst. Wel geven wij de tip dat het de softwareleverancier toegestaan wordt om anonieme of geaggregeerde data gebruiken om analyses uit te voeren die kunnen helpen bij het verbeteren van de software of de SaaS-dienst.
Stel uw licentie op met behulp van een professional
Er zijn nog heel wat andere onderwerpen die aanbod komen in een software licentieovereenkomst. Een licentie moet verschillende onderdelen bevatten. Bovenstaande tips helpen u alvast goed op weg. Neem contact op met VirtualCounsel om ondersteuning te krijgen bij het opstellen bij een licentieovereenkomst.